Skip to main content
handen op elkaar

Congres Blik openen 2023
WORKSHOPS

Het Woordenhuis

Door: Roos Post

Wat gaan we doen?
Aan de hand van een aantal oefeningen gaan jullie – samen met een ervaren copywriter –werken aan een tekstje voor op jullie website. Het doel: de lezer moet meteen begrijpen wát haptotherapie is, en wat-ie eraan heeft.

In de eerste oefeningen focussen we op een aantal basisvragen. Te beginnen met: wat wil je dat mensen weten als ze je tekst hebben gelezen? Opgevolgd door: wat moeten mensen na het lezen vinden, voelen en doen?

Daarna gidst Roos jullie door het denkbeeldige ‘Woordenhuis’. Vervolgens schrijven jullie een tekstje, en focussen daarbij op woorden die je 1) voor je ziet en 2) kunt voelen. De truc is daarbij om ‘lege’ en abstracte woorden te vermijden – en geloof ons, dat is moeilijker dan je denkt!

Wat brengt het mij?
Een kort websitetekstje waaruit de lezer meteen kan opmaken wat haptotherapie is, en wat-ie eraan heeft. Ons doel is om vaagheden te vermijden. Hoe concreter de tekst, hoe begrijpelijker. Zo is de kans dat de lezer blijft hangen ook weer groter. Bovendien zorgt zo’n tekstje voor uniformiteit binnen de vereniging: jullie leggen allemaal op dezelfde manier uit wat ‘t vakgebied inhoudt. Het tekstje dient als basis: je kunt er natuurlijk je eigen draai aan geven, zodat het perfect bij je praktijk aansluit.

Jouw archetype, jouw stem, jouw verhaal

Door: Yinske Silva

Wat gaan we doen?
Als welk archetype klink jij? En als welk archetype zou je wel eens willen klinken?

En hoe kunnen deze archetypen je helpen om jouw verhaal aan de wereld te vertellen?

Ben je aangetrokken tot Ares of Aphrodite? Of de schurk of de verleidster? De rechter of de non, Moeder Aarde of De Vader?

Vanuit het gedachtegoed van Voice Dialogue gaan we samen op ontdekking naar archetypen in onszelf: degene die het dichtst bij onze ware stem ligt en degene waartoe we ons aangetrokken voelen. Deze geven we een stem en laten we ons verhaal vertellen.

Hoe klinken ze? Wat zeggen? Hoe verandert je verhaal als je met dit archetype spreekt?

Wat brengt het mij?
Door archetypes te ont-dekken, ruimte te geven en te laten klinken leren we over nieuwe kanten van onszelf. Kanten die we kunnen inzetten om ons verhaal te vinden en te vertellen.
Op een manier die nieuw is en anders klinkt.

Zodat we zelf kiezen hoe we in elke context ons verhaal kunnen vertellen.

We werken introspectie, met verbeelding en lichaamsgericht, alleen en in duo’s.

Na deze workshop heb je een beter idee hoe je nieuwe kanten van jezelf kan oproepen en inzetten om nooit met een mond vol tanden te staan en te vertellen wat voor jou belangrijk is.

Gezocht: woorden

Door: Jules Warnies

Wat gaan we doen?
Je bent goed in je vak en cliënten zijn na een behandeling vaak lovend. Maar hoe vertel je aan potentiële klanten wat je doet? Dat blijkt altijd weer makkelijker gezegd dan gedaan.

Daarom ga je onder leiding van een bevlogen schrijver op zoek naar woorden. Maar eerst kijken we samen naar een simpel voorwerp. Een mandarijn bijvoorbeeld. Waarom? Watch and learn.

Schrijven is namelijk soms ook: jezelf verrassen. Dus daar bestaat de rest van deze workshop uit. Je krijgt een aantal vragen voorgeschoteld, die je prikkelen de dingen eens van een ándere kant te bekijken.

Bereid je voor op een uitdagend schrijfavontuur, maar wees gerust: met humor en een paar onverwachte wendingen loodst Jules je behendig weer de haven in. Gewapend met zijn Tien van Tekstwerf. De wat? We zeiden het al: laat je vooral verrassen!

Wat brengt het mij?
Samen vinden jullie nieuwe taal – eentje die past bij het werk dat je doet én je potentiële doelgroep. Dat kunnen een paar woorden, een zin of zelfs een aantal alinea’s zijn.

Je krijgt praktische tips om woorden te geven aan het werk dat je doet. Daardoor kun je op een nieuwe manier je eigen teksten nog eens onder de loep nemen: wat kan er anders en wat werkt juist wél?

IK BEN EEN BLIK
~ De blik, het vak en het spel~

Door: Sanne van der Kolm

Wat gaan we doen?
Ik verleid je in deze workshop om voorbij de taal te gaan. Voorbij de gebaande paden van termen die al uitgesleten zijn. Uit de versmalling van het keurslijf en IN de stroom van creatie, associatie en verbeelding.

We werken concreet met oefeningen uit contact improvisatie, play-back theatre en improvisatie theater. Hand in hand met haptonomie. Speels, out of the box, beeldend, associatief en dynamisch.

We gaan de verbeeldingskracht van ons lichaam verkennen, je vindingrijkheid op gang brengen. We gaan de vrijheid omtrent het woorden geven aan ons vak een beetje oprekken. Het hoeft niet goed, het hoeft niet mooi, en fouten maken mag. Graag zelfs. Uit de uitglijers en ongedwongenheid ontstaan de mooiste parels. En kan er nieuwe belichaamde taal ontstaan. Je wordt geïnspireerd en verrast door associaties en beelden van collega’s.

Wat brengt het mij?
Je krijgt letterlijk en figuurlijk speelruimte. Je hebt ontdekt wat er in jou ontstaat als je vrij gaat bewegen en spelen. Binnen de context van deze dag. Je gaat naar huis met metaforen, beelden, woorden of kreten die daaruit ontstaan. Of tenminste met een glimlach en een dosis out-of-the-box energie. Je wordt gevoed door wat je ziet, voelt en hoort van jezelf én je collega’s.

Artificial Intelligence (AI): horror of ongekende mogelijkheden

Door: Joost de Leijer en Frank Wijvekate

Wat gaan we doen?
Artificial Intelligence (AI), of op zijn Nederlands Kunstmatige Intelligentie: iets om een NEE tegen te zeggen of juist JA!

Wat zegt AI over haptotherapie en haptotherapeuten? Deze en andere vragen gaan we stellen aan ChatGPT.

Kun je het je voorstellen dat AI over aanraking, contact, verbinding, haptonomie en haptotherapie verrassende teksten produceert en je op ideeën brengt, of een volgende vraag oproept?

De mogelijkheden zijn talrijk en dat gaan we verkennen.

Wat kan AI ons brengen? Daar gaan we samen mee aan de gang en we zullen versteld staan!

Wat brengt het mij?
Een geïnspireerde zoektocht in de wereld van AI.

LinkedIn Marketing

Door: Social media specialisten Lieke Dortmans & Jessica van Leeuwen van FindFactory

Wat gaan we doen?
Tijdens de workshop worden onderdelen besproken zoals:

  • Wat is LinkedIn Marketing?
  • De mogelijkheden van LinkedIn Marketing

Verder gaan we praktisch aan de slag met:

  • Jezelf online presenteren: profiel opstellen en vullen/profiel bijwerken
  • Starten met content: tips & tricks
    • Onderwerpen
    • Frequentie en tijd van posten
    • Hashtags
    • Do’s & don’ts

Wat brengt het mij?
Aan het eind van de workshop ben je op de hoogte van de belangrijkste mogelijkheden van LinkedIn voor jou als haptotherapeut.

Je LinkedIn-profiel is up-to-date en je hebt de basiskennis om content te creëren en te posten.

Op die manier breid je je eigen netwerk uit, maak je ‘reclame’ voor jou als professional maar ook voor de branche. Daarnaast kun je op LinkedIn jouw (branche gerelateerde) kennis delen met anderen.

Haptotherapie in woord én beeld

Door: Theo Danes (Bord&Stift) met Bob Boot als facilitator

Wat gaan we doen?
Wat is haptotherapie? Deze vraag staat centraal in de workshop. Voor een haptotherapeut ligt het antwoord gevoelsmatig misschien voor de hand, maar hoe leg je haptotherapie het meest duidelijk uit aan een leek?
Het doel is de kern van haptotherapie te vatten in woord én beeld. Bob Boot faciliteert het gesprek om samen tot die kern te komen en Theo Danes van Bord&Stift maakt er een mooie visualisatie van.

Wat brengt het mij?
Voor altijd een kraakheldere uitleg paraat over haptotherapie. En een tekening!

Inspiratiesessie pitchen

Door: Sandra Dierx

Wat gaan we doen?
Een pitch is geen monoloog, maar de start van een dialoog. Het doel van een pitch is om de ander binnen een korte tijd te enthousiasmeren en nieuwsgierig te maken. We hebben het dan over het vertellen van jouw verhaal oftewel storytelling. Wat is jouw verhaal? Wie ben je? Wat doe je? En waarom doe jij wat je doet? En hoe maak je de ander ontvankelijk voor datgene dat jij wil vertellen.
Op een interactieve manier ga je aan de slag om te werken aan jouw verhaal, zodat jij je comfortabel voelt en vanuit verbinding en vanuit jezelf jouw authentieke verhaal kunt vertellen. Kort en krachtig.

Wat brengt het mij?
Een goede pitch maken is echt niet makkelijk! In deze inspiratie sessie pitchen krijg jij o.a. het antwoord op onderstaande vragen:

  • Hoe bepaal ik de inhoud van mijn pitch?
  • Hoe kun je anderen echt overtuigen?
  • Wat is een logische structuur of opbouw van mijn pitch?
  • Hoe zet ik mijn pitch kracht bij met mijn lichaamstaal? (non-verbale communicatie)
  • Hoe zorg ik dat mijn pitch authentiek is en geen ingestudeerd verhaaltje?